Ny ägarbild för Billinge Energi: ”Ger oss unik position”

Publicerat av: Daniel Löfstedt ·

2024 har markerat ett nytt kapitel för Billinge Energi. Genom en ny ägarkonstellation där Skövde, Skara och Lidköping gått samman skapas nya positiva förutsättningar för företaget.  

– Det här samarbetet ger oss en unik position att forma framtidens energimarknad, där vi ser bortom traditionella elavtal och utvecklar smarta energilösningar anpassade efter både lokala och nationella behov, säger Marcus Gustafson, vd för Billinge Energi.

Billinge Energi är ett elhandelsbolag med rötterna i Skaraborg som jobbar mot sin tydliga vision att erbjuda trygga, konkurrenskraftiga och framtidssäkrade energilösningar. 

–  Vi har funnits sedan elmarknaden avreglerades 1996, men vi har aldrig stannat upp och känt oss nöjda. Tvärtom har vi ständigt utvecklats, drivit innovation och anpassat oss till marknadens förändringar. Det är just denna framåtanda som gör oss till en stark och pålitlig partner i en bransch där förnyelse är en förutsättning för framgång. Vi har inte bara följt energibranschens utveckling – vi har varit med och drivit den framåt, säger Marcus Gustafson.

Och det har man tänkt att fortsätta göra. Med den nya ägarkonstellationen där Skövde, Skara och Lidköping har gått samman bakom bolaget ser man en stärkt möjlighet för Billinge Energi att fortsätta hitta tillväxt och innovation för att utvecklas med den transformation som energibranschen befinner sig i. 

– Med vår nya ägarkonstellation och vårt starka lokala fokus har vi en unik möjlighet att göra verklig skillnad. I omställningen är ökad transparens, hållbarhet och kundfokus avgörande för att lyckas och vi vet att förtroende inte kommer av sig självt – det byggs genom konsekventa leveranser, tydlig kommunikation och innovativa lösningar. Därför accelererar vi nu vår utveckling av framtidens hållbara energiaffärer, där vi skapar värde både för stora och små aktörer. Det är här vår expertis och vårt nätverk gör skillnad – vi ser potentialen i samarbeten och synergier som stärker hela branschen, säger Marcus Gustafson.

Nathalie Lindgren är kommunikations- och varumärkeschef på Billinge Energi och hon betonar vikten av ett starkt varumärke. Det handlar om mer än synlighet utan också om att skapa relationer och långsiktig lojalitet. 

– Vår utmaning och drivkraft är att få våra kunder att välja oss, dag efter dag, i en marknad där alternativen är många. Vi tror stenhårt på att kombinera digitala verktyg, AI och ett personligt tilltal för att skapa kommunikation som inte bara informerar, utan engagerar och bygger förtroende. Genom att vara en tydlig och innovativ röst i branschen ser vi till att Billinge Energi fortsätter att ligga i framkant, säger hon.

Billinge Energi har ett tydligt branschperspektiv för sin utveckling. Som medlem i Energiföretagen har man en förväntan på ett starkt fokus på energiomställningen och den avreglerade marknadsrollen i omställningen. Billinge Energi vill bidra med ett starkt kundperspektiv och hoppas att Energiföretagen kommer att driva den frågan än mer än tidigare utifrån hela branschperspektivet.

Marcus Gustafson ser med tillförsikt på Billinge Energis framtid:

–  Jag är övertygad om att Billinge Energi kommer vara en drivande kraft, inte bara i vår region utan i hela elområde 3.

 

Kontakta mig om du vill veta mer

Efwa Ronquist

Efwa Ronquist

Regionchef Väst
Enhet: Medlemsrelationer & juridik
Telefon: 070-164 44 41
E-post: efwa.ronquist@energiforetagen.se