Energiföretagen kritiska till detaljregleringen i energieffektivitetsdirektivet
Publicerat av: Eva Rydegran ·
Energiföretagen lämnade den 4 november ett remissvar på Klimat- och näringslivsdepartementets förslag till genomförandelagstiftning för det omarbetade energieffektivitetsdirektivet. Förslagen innebär betydande ändringar i bland annat fjärrvärme- respektive fjärrkylelagen, lagen om kostnadsnyttoanalyser och lagstiftningen om energikartläggning.
– Energiföretagen anser att förslagen till genomförandelagstiftning i flera fall går för långt och i flera delar saknar tillämpning. Till exempel saknas behov av att reglera frågor om ”effektiva” fjärrvärme-och fjärrkylesystem då samtliga svenska system väntas uppfylla direktivets krav under de närmaste 20 åren. I avsaknad av fjärrkylekonsumenter som är privatpersoner är det också onödigt att införa konsumentskyddsregler på fjärrkylemarknaden.
Vi är dock positiva till flera delar i lagstiftningsförslagen som handlar om att utvärdera möjligheterna att ta tillvara mer spillvärme och möjligheten att lokalisera ny industriverksamhet i närheten av fjärrvärmenät, kommenterar Erik Thornström, ansvarig för styrmedel och resurseffektivitet på Energiföretagens Sverige.
Energiföretagen framför bland annat följande synpunkter:
- Energiföretagen ifrågasätter behovet av att reglera effektiva fjärrvärme- och fjärrkylesystem då samtliga fjärrvärme- och fjärrkylsystem i Sverige i dag bedöms vara effektiva utifrån de nu gällande kriterierna i energieffektivitetsdirektivet fram till åtminstone 2045. Om lagstiftningen införs ifrågasätter vi lämpligheten i att Energimarknadsinspektionen ska utöva tillsyn gällande kraven om effektiv fjärrvärme och fjärrkyla på grund av avsaknad av kompetens på området, utan föreslår Energimyndigheten som en mer lämpad tillsynsmyndighet som redan har ansvar för energiomställningsfrågor.
- Energiföretagen ifrågasätter att det behöver införas regler om konsumentskydd i fjärrkylelagen då det helt saknas fjärrkyle-konsumenter, dvs. småhusägare eller privatkonsumenter som använder fjärrkyla.
- Energiföretagen avstyrker bestämt att det införs en klagomålsrätt även för lägenhetsinnehavare vars lägenheter försörjs med fjärrvärme eller fjärrkyla, men som inte har ett direkt avtal med energileverantören. Eftersom fjärrvärme- eller fjärrkyleföretaget inte har något avtals-förhållande med enskilda lägenhetsinnehavare framstår det som mycket oklart vad denna klagomålshantering skulle syfta till och vilka rättsliga förpliktelser som energileverantören har gentemot en enskild lägenhetsinnehavare eller hyresgäst.
- Energiföretagen invänder emot att begreppet terajoule (TJ) används i tröskelvärdena i lagstiftningen om energikartläggning respektive energiledningssystem, då detta inte är ett energimått som normalt används eller faktureras av energileverantörer i Sverige. Vi föreslår i stället att tröskelvärden sätts i gigawattimmar (GWh).
- Energiföretagen ställer sig positiv till att det införs en möjlighet att även omfatta en översyn av minskat effektbehov och flexibel energianvändning i energikartläggningen.
- Energiföretagen tillstyrker att datacenter med en total energitillförselnivå på mer än 1 megawatt ska utnyttja spillvärme eller vidta åtgärder för att säkerställa återvinning av restvärme, om en kostnads-nyttoanalys visar att det är tekniskt och ekonomiskt genomförbart.
- Energiföretagen tillstyrker och ser positivt på förslaget om att kostnads-nyttoanalysen för verksamheter också ska innehålla en utvärdering av de kostnader och fördelar som skulle uppstå genom att flytta eller bygga sådana anläggningar på en plats där de kan få avsättning för sin spillvärme, vilket är i linje med Energimyndighetens förslag till fjärr- och kraftvärmestrategi.
- Energiföretagen påtalar det problematiska i att fjärrkylelagen fortfarande saknar motsvarande undantag som kommunala företag som bedriver verksamhet inom fjärrvärme, el och naturgas har vad gäller undantag från den kommunala självkostnadsprincipen. Det är angeläget att ett sådant undantag införs bland annat i förhållande till den aviserade nya lagstiftningen om offentlig säljverksamhet.
- Energiföretagen tillstyrker förslaget om att skrivningen om att i första hand använda förnybara energikällor ersätts med fossilfria energikällor i hänsyns-reglerna avseende hushållnings- och kretsloppsprincipen och avfallshierarkin i 2 kap. 5 § i miljöbalken.
Den nya lagstiftningen föreslås träda i kraft den 1 juli 2026.
Energiföretagens remissvar finns att läsa här.
Kontakta mig om du vill veta mer
Erik Thornström
Ansvarig skatter och styrmedel - resurseffektivitet och energianvändning
Enhet: Energi & Politik
Telefon:
08-677 27 08
E-post: erik.thornstrom@energiforetagen.se