Regeringsförslag om ändringar i stöd till ladd- och tankinfrastruktur för tunga fordon
Publicerat av: Eva Rydegran ·
Regeringen har presenterat en promemoria med förslag om förändringar i stödet till laddnings- och tankningsinfrastruktur för tunga transporter. Syftet är att påskynda elektrifieringen och skapa ett mer ändamålsenligt regelverk.
Regeringens förslag innebär att det statliga stödet breddas från att enbart omfatta så kallade regionala elektrifieringspiloter till att även inkludera ladd- och tankinfrastruktur för bussar och fartyg, icke-publika stationer som byggs av exempelvis åkerier samt infrastruktur i hamnar. Regelverket förenklas genom att kravet på samverkan mellan flera aktörer tas bort, kravet på strategisk placering mildras och länsstyrelsernas roll minskar, samtidigt som Energimyndigheten får större flexibilitet att göra undantag från vissa krav. Terminologin uppdateras för att harmoniera med EU-regler, bland annat AFIR-förordningen. Förändringarna föreslås träda i kraft den 1 februari 2026.
Energiföretagens bedömning
I vårt remissvar lyfter vi att promemorian innehåller flera viktiga förändringar som kan underlätta elektrifieringen av transportsektorn. Samtidigt ser vi utmaningar och behov av kompletteringar som är avgörande för att stödet ska få avsedd effekt. Våra rekommendationer fokuserar på tre områden:
- Samordning med elnätsutbyggnad
Nätanslutning och långa ledtider är en av de största flaskhalsarna för laddstationer för tunga fordon. För att undvika att projekt fastnar i kapacitetsköer krävs tidig dialog mellan aktörer, långsiktiga analyser av effektbehov och tydliga roller för berörda myndigheter. Strategisk planering på regional och nationell nivå är avgörande för att säkerställa rätt kapacitet på rätt plats i rätt tid. - Effektiv användning av befintligt nät
Flexibla anslutningsavtal, smart laddning och lokala energilager kan minska effektuttaget och höja nyttjandegraden. Stöd till dessa lösningar är fortsatt viktigt för att optimera elnätet och undvika onödiga investeringar. - Ytterligare styrmedel som driver omställningen
Stöd till laddinfrastruktur för tung trafik är viktigt, men det krävs fler pusselbitar för att accelerera elektrifieringen. Snabb implementering av ETS 2 är avgörande för att göra fossila bränslen dyrare och gynna eldrift. Vid försenat införande måste Sverige kompensera med höjda drivmedelsskatter. Dessutom bör indexeringen av energiskatten på el slopas för att stärka lönsamheten i eldrift.
Kontakta mig om du vill veta mer
Martin Olin
Ansvarig e-mobilitet
Enhet: Energi & Politik
Telefon:
08-677 26 35
E-post: martin.olin@energiforetagen.se