Så syntes Energiföretagen i media – Q3 i fokus

Publicerat av: Viktor Nordqvist ·

Energiföretagen har haft ett bra tredje kvartal 2025– där framgången har varit det proaktiva arbetet. Med 295 publicerade artiklar – där över 180 är egeninitierade – nådde vi ett PR-värde på 50 miljoner kronor samt en räckvidd  över ca 26 miljoner. Detta samtidigt som föreningens Linkedinkonto närmar sig 20 000 följare. 

– Vårt mål är att Energiföretagen ska vara en tydlig och relevant röst i energipolitiska frågor – och att våra medarbetare bidrar till ökad kunskap om energifrågorna. Genom ett aktivt mediearbete och en stark närvaro i sociala medier stärker vi branschens röst i samhällsdebatten och vårt varumärke och skapar värde för våra medlemmar, säger Anna Lejestrand, kommunikationschef på Energiföretagen. 

Energiföretagens vd Åsa Pettersson kommenterade under kvartalet de avslutade energipolitiska samtalen i nyhetsredaktionen TT - där hon önskade att samtalen återupptogs så snart som möjligt och föreslog en Energibredning som samlar samtliga riksdagspartier. Åsa hade också en debattartikel i The Parliament magazine där hon tillsammans med våra nordiska systerorganisationer och Bellona tryckte på vikten med att bibehålla EU:s klimatmål. 

Under sommaren publicerade Energiföretagen halvårsstatistiken, där Magnus Thorstensson förklarade varför minuspriser på elmarknaden inte är positivt på lång sikt Nyheten plockades upp av Sveriges radioTidningen näringslivet, och TT 

Energiföretagen hade också ett mycket ansenligt genomslag för sin debattartikel om fjärrvärmens roll i Sveriges beredskap, med hela 32 artiklar i lokalpress över hela landet. En artikel som undertecknades av våra medlemmar och Energiföretagens regionchefer. 

Nils Holgerssonsgruppen lanserade under kvartalet sin senaste statistik kring prisutvecklingen på fjärrvärme. Energiföretagen medverkade i flera intervjuer och förklarade och försvarade de ökade fjärrvärmepriserna, i TV4 såväl som i TT, där Erik Thornström var talesperson.  

Med närmare 20 000 följare på Linkedin är tendensen en fortsatt stark ökning av Energiföretagens närvaro och genomslag på sociala medier. Där når Energiföretagen cirka 100 000 personer per kvartal  så gå gärna in och titta på några av sociala medieraketerna från kvartalet; 

Energiföretagen mäter sitt medie- och socialamediegenomslag kvartalsvis. 

 

Kontakta mig om du vill veta mer

Viktor Nordqvist

Viktor Nordqvist

Pressansvarig
Enhet: Kommunikation
Telefon: 08-677 25 61
Mobil: 070-164 44 61
E-post: viktor.nordqvist@energiforetagen.se