Programmet som påverkar studenters yrkesval – Högspänning är tillbaka med en sjätte säsong

Publicerat av: Hannah Hepworth ·

Succéprogrammet Högspänning lyfter fram energibranschens bredd och möjligheter – med tydligt genomslag. En ny Novus-undersökning visar att programmet påverkat fem av tio studenter i deras val av utbildning. Nu är Högspänning tillbaka med en ny säsong som fortsätter att inspirera nästa generations energiexperter.

När den sjätte säsongen av Högspänning, ett samarbete mellan Vattenfall och Skellefteå Kraft, har premiär den 24 september på TV3 och Viaplay är det inte bara underhållning som rullar i gång – utan ett initiativ som gör verklig skillnad för energibranschens framtid.

En ny undersökning från Novus, som intervjuat över 700 studenter på svenska gymnasier, yrkesskolor och universitetsutbildningar med energiinriktning, visar att:

  • 55 procent av de som sett programmet säger att det påverkat deras val av utbildning.
  • 59 procent anser i mycket eller stor utsträckning att programmet visat att yrkena är roliga och intressanta.
  • 72 procent har genom Högspänning fått ökad kännedom om yrkesuppgifterna som finns hos energibolagen.
  • 54 procent anser att Högspänning visar att dessa yrken passar lika bra för både män och kvinnor.
  • 58 procent har fått en starkare uppfattning om hur viktiga yrkena är för samhället.

— Redan på idéstadiet till Högspänning var målet att programmet skulle få fler att få upp ögonen för energibranschen – att fler ska vilja söka sig hit och känna sig hemma här. Studenternas respons visar att vi är på god väg, säger Mirjam Bellgran, personalchef på Skellefteå Kraft.

— Vi är ju med i Högspänning för att människor ska få upp ögonen för vår bransch och det vi gör. Genom att följa medarbetare i deras arbetsvardag ges en unik inblick. Kompetensförsörjningen är otroligt viktig eftersom el är något som alla använder sig av, nu och framåt. Så det är extra roligt att 65 procent tycker att Högspänning påverkat deras bild av arbetsgivare inom energibranschen positivt, säger Lotta Henrysson, HR-chef för Vattenfall Sverige. 

Fem%20av%20Högspänningshjältarna%20framför%20programmets%20namn%20"Högspänning"Högspänning är ett samarbete mellan Vattenfall och Skellefteå Kraft. Serien produceras av Delta Studios. Första avsnittet av tio sänds den 24 september på Viaplay och på onsdagar på TV3 klockan 20.00.

Mer information om Högspänning på Skellefteå Krafts hemsida och på Vattenfalls hemsida.

Spana in Högspänning direkt på Viaplay

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes av Novus, en del av Gallup Nordic, på uppdrag av Delta Studios under perioden 15 maj – 17 juni 2025. Undersökningen riktade sig till elever som studerar på gymnasiet, vuxengymnasium, yrkeshögskola eller högskola/universitet inom utvalda program. 76 procent av respondenterna är under 20 år och 24 procent är mellan 20 – 59 år. Totalt deltog 707 elever från ca 55 olika el-och energiprogram. 

Fler resultat från Novus-undersökningen

  • 72 procent valde sin utbildning utifrån framtida jobbmöjligheter. 
  • 72 procent har genom Högspänning fått ökad kännedom om yrkesuppgifterna som finns hos elproducerande bolag. 
  • 19 procent säger att serien påverkat deras utbildningsval i stor grad, drygt var tredje (36 procent) i liten grad. 
 

Kontakta mig om du vill veta mer

Hannah Hepworth

Hannah Hepworth

Kommunikatör
Enhet: Kommunikation
Telefon: 08-677 25 64
E-post: hannah.hepworth@energiforetagen.se