Yannick följde sin plan och blev distributionselektriker

Publicerat av: Kalle Lindholm ·

Yannicks pappa var inte alltid överförtjust över sonens intresse för el, men Yannick visste redan då att han ville jobba med högspänning. Däremot visste ingen av dem att det skulle bli i Sverige.

Som 15-åring lämnade Yannick och hans storasyster hemlandet Burundi, efter att båda föräldrarna dött. I Sverige blev elprogrammet ett självklart gymnasieval, men lågkonjunkturen efter studenten var inte del av hans plan. Det gick trögt att få jobb och han stötte på en del förutfattade meningar utifrån sitt icke-svenska namn:

– På en intervju började chefen genast prata engelska med mig. Jag svarade förstås på engelska. En bra bit in i samtalet kommenterade han att jag hade ett cv på svenska och jag förklarade att jag ju kunde svenska. Då blev han irriterad och undrade varför jag pratat engelska. Jag fann mig och svarade: ”Du pratade ju engelska och jag kunde ju inte veta att du kunde svenska.”

Yannick upplever ändå att det går åt rätt håll. Numera har allt fler HR-personer och chefer själva gått i skolan tillsammans med personer som haft icke-svenska namn, men som varit födda och/eller har vuxit upp i Sverige. De drar inte automatiskt slutsatsen att man inte kan svenska.

Åsbro gav högspänningskompetens

Efter ett antal år med kortare anställningar inom service, restaurang och administration blev det tillfälle för Yannick att återgå till sin plan:

– Under flyktingströmmen kring 2015 jobbade jag på en flyktingförläggning och när det jobbet tog slut blev det läge. Jag hade tagit reda på att jag kunde gå utbildning till distributionselektriker på Åsbro kursgård och att jag skulle kunna tillgodoräkna mig en hel del från gymnasiet.

På sju månader kunde Yannick komplettera sin kompetens med arbete på högspänningsanläggningar och började sedan söka jobb som distributionselektriker. Han hann bara söka fyra jobb innan det blev klart: Eskilstuna Energi & Miljö kändes lagom stort och låg på lagom avstånd från den tidigare hemstaden Örebro.

Servicekänslan är en tillgång i kundmötet

Här är han en av tolv anställda montörer; han och kollegan Oskar är det driftlag som har hand om bland annat nyanslutningar, byggström, kabelfelsökning och driftstörningar. Han älskar att vara en i teamet, att få jobba ute och att lösa kundernas problem. I mötet med kunden har han stor glädje av kundkontakterna i sina tidigare jobb:

– De flesta kunder är ju vana vid att allt fungerar och vet inte hur mycket som ligger bakom att det gör det. Jag försöker ha tålamod i början: att lyssna på kunden och förklara vad vi ska göra. Det har vi nytta av sedan när vi ska lösa problemet. Det absolut viktigaste är att försäkra dem om att vi kommer att lösa problemet och – för dem som är oroliga – att varorna i frysen klarar sig bra!

Yannick har nu bott betydligt längre i Sverige än i Burundi. Sverige är därmed ett självklart hemland för honom, men han ser inget problem i att ha två hemländer:

– På jobbet är jag en av två med utomnordisk bakgrund. När mina kollegor klagar över låga pensioner brukar jag föreslå att de kan flytta med mig till Burundi. Där kan vi leva som miljonärer!

Yannick är en av de sex personer du möter i läromedlet Energi i klassrum, som trycks i sommar och lanseras till hösten. Syftet är att synliggöra energibranschen för den som är ny i Sverige – ett medvetet steg för kompetensförsörjning!

 

Kontakta mig om du vill veta mer

Elin Fellers

Elin Fellers

Projektkoordinator välutbildade nyanlända
Enhet: Kommunikation
Telefon: 08-677 26 93
Mobil: 0701-64 44 47
E-post: elin.fellers@energiforetagen.se