Backa inte från EU:s mål – framtiden är elektrisk
Publicerat av: Daniel Löfstedt ·
DEBATT I DAGENS INDUSTRI - Omställningen bort från fossila bränslen är vår tids största industriella förändring. Att backa vore att riskera klimatmålen, jobben och Europas industriella framtid. Vägen framåt är inte att bromsa – utan att accelerera och elektrifiera, snabbare och bättre, skriver Åsa Pettersson, vd Energiföretagen Sverige och Jessica Span, vd Volvo Car Sverige.
Omställningen bort från fossila bränslen är vår tids största industriella förändring. Fossila bränslen ska fasas ut, och varje sektor måste bidra. Transporterna är en nyckelsektor – och tekniken för att ställa om finns här och nu. EU:s utsläppsmål för fordon är en central del av denna strategi. Därför får vi inte tveka på de mål som driver utvecklingen framåt.
Just nu pågår en översyn av EU:s viktigaste klimatregelverk för vägtransporter – CO2- kraven för personbilar och lätta lastbilar. Regelverket har varit en av unionens mest framgångsrika klimatåtgärder. Genom tydliga och bindande utsläppsmål och slutligen nollutsläpp år 2035, har gett bilindustrin den långsiktighet och förutsägbarhet som krävs för att minska utsläppen , främst genom att investera i elbilsteknik.
EU‑kommissionen har i veckan lagt fram ett förslag som försvagar 2035‑målet genom att sänka kravet från 100 till 90 procents. Det kan låta som en liten justering – men innebär i praktiken att förbränningsmotorn bevaras.
Tydliga mål är viktigt
Nuvarande regelverk har väglett teknikutvecklingen och skapat ett ramverk för hela ekosystemet kring e-mobilitet. Tack vare tydliga mål för när förbränningsmotorer ska fasas ut har även kunder, elnätsbolag och laddoperatörer kunnat planera långsiktigt. Det har gjort det möjligt att förutse hur snabbt fordonsflottan elektrifieras och hur efterfrågan på laddning ökar år för år – vilket i sin tur har varit avgörande för den snabba utbyggnaden av laddinfrastruktur vi sett de senaste åren.
Att skapa osäkerhet kring 2035-målet är att undergräva den utvecklingen. Om bilköpare eller investerare börjar tvivla på att elektrifieringen verkligen kommer fortsätta i samma takt riskerar både försäljningen av elbilar och investeringar i laddning och elnät att bromsa in. Samtidigt vet vi att elbilar är den mest effektiva och kostnadseffektiva vägen till utsläppsfria transporter. De ger lägre klimatpåverkan, inga lokala utsläpp eller buller, och har betydligt lägre driftskostnader än bensin- och dieselbilar.
För Sverige är frågan särskilt viktig. Svenska fordonstillverkare har gjort hemläxan och investerat stort i elektrifiering, utvecklat världsledande elbilsteknik och skapat arbetstillfällen. Att nu ändra spelreglerna skulle dra undan mattan för dessa företag och riskera att gynna de aktörer som valt att vänta. Sverige har därför allt att vinna på att försvara tydliga och långsiktiga EU-regler.
Politikerna måste agera
Om svensk och europeisk fordonsindustri ska kunna fortsätta vägen mot eldrift och fasa ut användningen av fossila bränslen måste våra politiker agera:
- Stå fast vid 2035-målet. Det är en hörnsten för Europas klimatarbete och industriella förnyelse. Varje försvagning eller fördröjning skulle underminera trovärdigheten i omställningen.
- Håll fokus på batterielektrisk drift för vägtransporter. Elektrobränslen – syntetiska bränslen framställda med el och koldioxid – har en viktig roll för att minska utsläppen inom flyg och sjöfart, där elektrifiering med batterier bara fungerar på kortare sträckor. För vägtransporter är de däremot betydligt dyrare och mindre effektiva än elbilar. Att inkludera dem i CO2-regelverket skulle skapa osäkerhet kring teknikval, bromsa elektrifieringen och ge begränsad klimatnytta.
- Stärk efterfrågan på elbilar. Skapa förutsägbarhet för de som vill välja elbil genom att hålla kontinuitet i den kommande elbilspremien. Tvära kast skapar osäkerhet kring köp. Eventuella breddningar av premien bör främst fokusera på att nå fler målgrupper än enbart boende på landsbygd, snarare än att öka stödnivån. Se även över hur utbyggnad av laddinfrastruktur kan förenklas, särskilt gällande laddinfrastruktur för flerbostadshus.
- Säkra industrins omställning. Stöd batteriproduktion, leverantörskedjor och utbyggnaden av laddinfrastruktur, så att Europas och Sveriges fordonsindustri kan fortsätta leda utvecklingen.
- Accelerera elnätsutbyggnaden. Utan ett robust elnät haltar elektrifieringen. EU och Sverige måste säkerställa att elnätet förstärks i takt med det växande laddbehovet – samtidigt som smart laddning främjas så att det befintliga elnätet nyttjas effektivt.
Som Sveriges största biltillverkare och som representant för Sveriges energisektor uppmanar Volvo Cars och Energiföretagen Sverige nu politiker i riksdagen och i Bryssel att värna de åtgärder som driver på elektrifieringen av transportsektorn, särskilt målet för 2035. Att backa vore att riskera klimatmålen, jobben och Europas industriella framtid. Vägen framåt är inte att bromsa – utan att accelerera och elektrifiera, snabbare och bättre.
Åsa Pettersson, vd Energiföretagen Sverige
Jessica Span, vd Volvo Car Sverige
Kontakta mig om du vill veta mer
Martin Olin
Ansvarig e-mobilitet
Enhet: Energi & Politik
Telefon:
08-677 26 35
E-post: martin.olin@energiforetagen.se