Thorén Framtid blev årets Future City-skola

Hur ska framtidens hållbara stad utformas? När 12-15-åringar i tävlingen Future City ger sin bild varvas konkreta idéer som vi så smått ser ta form redan i dag med mer visionära tankar. Och det ställs stor tilltro till solen, det råder det ingen tvekan om.

– Vi tycker att man ska bygga runda hus, för de har inte hörn och kräver mindre energi till uppvärmning.

– Husen ska ta vara på energin i solen och därför ska vi ha solpaneler på taken och den energi som blir över ska vi lagra i batterier, för att kunna använda när vi behöver den.

– Vår stad är byggd för solceller, vindkraft och biobränslen. Solcellerna sitter på varje hus, vindkraftverken är extra stora och står vid ån för där blåser det mest och biobränslena får man genom att elda det brännbara.

Presentationer på scen

I snabba presentationer med tätt faktainnehåll och genomtänkta idéer får vi en bild av hur framtidens städer kommer att se ut. Och det är de som ska bo i dem som står för idéerna.  Vi är nämligen mitt i Future Citys stora finaldag på Tekniska museet i Stockholm. Future City är en ämnesöverskridande tävling för årskurs 6-9. Tävlingen går ut på att eleverna ska bygga framtidens stad.

Syftet är att öka nyfikenheten och kunskapen kring teknik och yrken inom samhällsbyggnad och också att skapa intresse kring hur vi skapar ett hållbart samhälle. Eleverna från skolor runt om i Sverige tävlar i flera olika kategorier och de som lyckas bäst med att ha ett välgenomarbetat förslag vinner i respektive kategori.

Energiföretagen Sverige är en av sju arrangörer som ligger bakom tävlingen. Ett knappt tiotal övriga aktörer är dessutom med som partners eller supportrar och för att dela ut priser.

– Vi ser det som oerhört viktigt att vara med och stötta detta. Här sitter ju framtidens kreatörer av det hållbara samhället där energin är en stor hörnsten. De förslag till energilösningar som lämnas är både realistiska i närtid och på lite sikt, men här finns också rejält fururistiska idéer, säger Kalle Lindholm från Energiföretagen Sverige, som var jurymedlem i årets tävling.

Juryn ställer frågor

När presentationerna på scenen är klara får juryn ställa sina frågor. Det är lätt att associera till någon av alla tv-shower med liknande upplägg och den associationen förstärks av de energifyllda applåderna som tar vid efter varje insats på scenen.

Upplägget med Future City är uppskattat bland deltagarna – både att för att de får dela med sig av sina idéer men också för att de lär sig av varandra.
Future%20City%20Folkungaskolan

– Det är bra att ungdomars idéer och tankar uppmärksammas på det här sättet och får föras fram tycker jag, säger Julius Jakobsson, som tillsammans med sina skolkamrater Arvid Grönwall och Lucas Severinsson på Folkungaskolan i Linköping deltar i tävlingskategorin uppsats.

– Det skulle vara roligt att vinna, men det viktigaste är att få komma hit, det visar ändå att man har gjort något bra, säger Lucas Severinsson.

Det blev dock extra roligt för killarna från Folkungaskolan, de imponerade mest på juryn i uppsats-kategorin av tävlingen och vann.  ”Idén att de små robotarna i grupp ska bygga husen för att de är mer exakta än människor är intressant och något för byggindustrin att fundera över”, var en del av motiveringen till vinsten.

Sju olika vinnare

Men Folkungaskolan var inte ensam om att få fira extra mycket den här dagen. Ytterligare sex vinnare i olika kategorier korades. I prestigeklassen Årets Future City-skola vann Växjöskolan Thorén framtid (bilden ovan) och juryns ord var: ”Med människans behov i centrum stöttar digital teknik tillvaron tillsammans med obegränsat innovativa lösningar som inte hålls tillbaka av dagens normer. Detta kryddat med underhållande och kunnig presentation ger sammantaget en proffsig helhet.”

Kan det här med att vara samhällsbyggare vara ett framtidsjobb då?
– Det kan absolut vara intressant att jobba med, men det är lite tidigt att bestämma sig nu, säger Julius Jakobsson.

Årets vinnare
Årets Future City-skola: Thorén Framtid, Växjö
1:a pris Future City Minecraft: Mälarhöjdensskola, Stockholm
1: a pris Future City Uppsats: Folkungaskolan, Linköping