Rubrik och ingress till innehållet på sidan

Power to X - framtidens energi?

Publicerat av: Anna Lejestrand ·

Huvudinnehåll

WEC:s vårseminarium bjöd på ett spännande samarrangemang med Fossilfritt Sverige. Temat för dagen var Power to X, ett område som kanske inte alla känner till så bra, men som absolut kommer vara en viktig del av att minska världens klimatutsläpp. Du som inte hade möjlighet att komma kan nu se seminariet i efterhand.

Se seminariet i efterhand!

Vad är Power to X? Väldigt förenklat kan man säga att istället för att använda ett bränsle för att tillverka el, så använder man el + något annat, för att tillverka ett syntetiskt bränsle. Till exempel kan man använda el för att producera vätgas som sedan konverteras till metan. Man kan också konvertera vätgas, tillsammans med CO2, till metanol. Bränslet kan sedan lagras för att användas senare.

Inledningsvis talade Christoph Menzel, från WEC Tyskland, om varför Power to X är ett så stort samtalsämne, inte minst i Tyskland. Svaret stavas så klart ett skriande behov av att snabbt få ner landets klimatpåverkande utsläpp. En omfattande utbyggnad av förnybar elproduktion och en samtidig nedmontering av mer stabil produktion innebär stora utmaningar för kraftsystemet. Elektrifiering löser en del av problemen, men inte allt. Så om de fossila bränslena kunde ersättas med syntetiska sådana, så skulle man dels kunna minska CO2-utsläppen och dels använda befintlig infrastruktur i form av gasledningar.

Men självklart innebär den nya tekniken, som är ganska mycket i sin linda, också utmaningar. Processerna är elintensiva och el kostar pengar. Bränslet är inte heller så energieffektivt. I en modern elbil, berättade Selma Brynolf från Chalmers, så räknar man med 73% effektivitet medan motsvarande siffra för e-diesel är 17%.

E-bränslen låter ju som en dröm, och det finns flera redan skarpa produkter i världen, bland annat Nikola Motor i USA som tillverkar lastbilar, så vad hindrar en snabb utrullning över hela världen? Detta diskuterade flera inbjudna talare på scenen, bland andra Maria Fiskerud som representerade flygindustrin. Där handlar det bland annat om byta ut befintlig flotta, vilket inte sker så ofta. En viktig faktor är också oljenationernas makt över marknaden, även om man lyfte att till exempel Gazproms ledning Nord Stream 1 är fullt anpassad för vätgas.

Men oavsett, tas massor av initiativ överallt. Inte minst var representanterna från Södra, Scania, Vattenfall och Sandvik bevis på detta. Alla jobbar inte med exakt samma tekniker, men de jobbar alla dedikerat med att hitta nya lösningar på de utmaningar vi står inför. Och för att svara på seminariets retoriska rubrik – om Power to X är klimatets globala räddare – så är svaret nej. Men det är en av alla de tekniker som kommer att behövas för att göra en aldrig tidigare skådad förändring av sättet vi producerar och använder energi. Och efter denna eftermiddag så blir man lite mer optimistiskt till att vi kommer lyckas.

Läs två färska artiklar om Power to X på Second Opinion:

Elektrobränslen kan stödja elnätet

Elektrometanol kan ge fossilfri plast

För dig som var på seminariet och vill ta del av presentationerna, så hittar du dem på wec:s hemsida.

Om WEC Sverige

World Energy Council, WEC, är ett brett globalt politiskt oberoende nätverk som verkar med fokus helt på energiområdet. Idag har WEC närmare 100 nationella medlemskommittéer och medlemslistan inkluderar regeringar, företag, expertorganisationer och NGO:s. Den svenska nationalkommittén har sitt sekretariat hos Energiföretagen Sverige, på Olof Palmes gata i Stockholm. Läs mer på www.wec.se

 

Kontakta mig om du vill veta mer

Anna Lejestrand

T.f. Kommunikationsansvarig
Enhet: Politik och kommunikation
Telefon: 08-677 26 91
E-post: anna.lejestrand@energiforetagen.se