Välkommen propp om tillståndsprocesser men fler åtgärder behövs

Regeringen har lämnat över propositionen Moderna tillståndsprocesser för elnät till riksdagen. Energiföretagen konstaterar, på samma sätt som när lagrådsremissen kom, att även om förslagen är välkomna, så är de inte tillräckliga för att möta samhällets behov av elnätsutbyggnad. Fler åtgärder behövs.

Lagförslagen i propositionen Moderna tillståndsprocesser för elnät är desamma som i den lagrådsremiss som Energiföretagen kommenterade den 14 april.

Viktiga nyheter är bland annat att nätkoncessionsbeslut enligt förslaget ska kungöras och därefter vinna laga kraft. Det ska även bli möjligt att bygga regionnät med stöd av områdeskoncession. Planen är att riksdagen ska rösta om förslaget 22 juni. Därefter föreslås ändringarna träda i kraft redan 1 augusti 2021.

Ingela Lindqvist jurist på Energiföretagen kommenterar:

- Propositionen innehåller bra förslag och det är angeläget att de genomförs. Vi kan dock konstatera att de inte kommer att räcka för att branschen ska kunna vara den motor i omställningen som samhället räknar med. Vi behöver fler åtgärder för att kapa ledtiderna för elnätsutbyggnaden. Branschen har själva ett arbete att göra men politiken behöver också göra mer.

Energiföretagen har samlat sina förslag för att effektivisera tillståndsprocesser för elnät här: Kortare och effektivare tillståndsprocesser för investeringar i omställningen - Energiföretagen Sverige (energiforetagen.se)