Energiföretagens kommentar på Ei:s åtgärdspaket för stärkt kundskydd på fjärrvärmemarknaden
Publicerat av: Eva Rydegran ·
Idag, den 10 december, publicerade Energimarknadsinspektionen (Ei) sitt åtgärdspaket för stärkt kundskydd på fjärrvärmemarknaden. Flera av förslagen är positiva och ligger i linje med branschens syn på vikten av transparens och information till kunderna. Samtidigt finns det delar som riskerar att få tveksam effekt på värmemarknaden och vissa som kan påverka branschen negativt.
Vad är nytt från Ei?
Bland Ei:s förslag märks bland annat ett förslag om att Fjärrvärmenämndens uppdrag förändras och att medlingsfunktionen utökas. Förslaget innebär att samtliga medlingsansökningar som uppfyller de formella kraven ska tas upp för medling och att nämnden ska lämna skriftliga rekommendationer när medlingen avslutats som ska publiceras på nämndens webbplats. Fjärrvärmenämnden föreslås på sikt ska läggas ned och ersättas med en tvistlösningsfunktion utanför domstol som är gemensam för el, gas och värme, samt att tillsynen över marknaden för fjärrvärme förstärks genom en särskild fjärrvärmeavgift. Dessutom vill Ei införa krav på tydligare information vid prisändringar och årliga rapporter om fjärrvärmemarknaden.
Ei föreslår också en "transparensplattform" som ska ge kunderna bättre insyn i fjärrvärmeföretagens verksamhet och ekonomi, samt möjliggöra jämförelser mellan företag. Ei menar att detta ska stärka kundernas ställning och ge incitament för företagen att agera konkurrenskraftigt och ansvarsfullt.
Energiföretagens syn på Ei:s förslag
Energiföretagen välkomnar att Ei lyfter fram vikten av transparens och information. Det är rimligt att kunder får tillräcklig information om skälen till prisändringar, inte minst för att bygga förtroende och förståelse mellan fjärrvärmebolagen och deras kunder. Samtidigt är det viktigt att påpeka att värmemarknaden redan idag är transparent och att fjärrvärmeföretagen redovisar sin ekonomi till Ei, samt att Prisdialogen ger både lokal och central prövning av prisändringar.
Daniel Lundqvist, expert på Energiföretagen, kommenterar:
– Vi ser positivt på att Ei tydligt markerar vikten av transparens och information till kunderna. Energiföretagen står upp för ett starkt kundskydd och en väl fungerande värmemarknad, där transparens och information är centrala värden. Fjärrvärmeföretagen har också skyddat kunderna sedan energikrisens inledning genom att inte höja priserna i paritet med de ökade kostnaderna för att producera fjärrvärme.
– Dessutom finns redan ett starkt kundskydd genom att en kund kan lämna fjärrvärmen med tre månaders varsel, och det finns i regel alternativ till fjärrvärme som kunden istället kan välja. Konkurrensrättens förbud att ge olika priser till kunder medför också ett skydd för den ”vanliga” kunden. Utan kravet på likabehandling skulle förhandlingsstarka kunder kunna ges rabatter på bekostnad av alla andra kunder.
Samtidigt finns det utmaningar med vissa av Ei:s förslag:
- Energiföretagen välkomnar att fjärrvärmenämnden åläggs att motivera och publicera sina beslut. Men Ei:s förslag om att nämnden ska bevilja alla ansökningar om medling öppnar ett mycket tydligt incitament för att kunder ska använda medlingsfunktionen för att skjuta på prisändringar, något som även Energimyndigheten påpekade i sin utvärdering av nämnden. Detta skulle skapa stora orättvisor mellan kunder och i praktiken höja priset för det stora flertalet. Det skulle dessutom medföra mycket stora kostnader för berörda fjärrvärmeföretag.
- Att jämföra fjärrvärmeföretag med varandra är i praktiken irrelevant, eftersom varje nät har unika förutsättningar beroende på geografi, storlek och teknik. Om man verkligen vill stärka kundernas ställning bör jämförelser göras mellan olika värmelösningar, inte mellan företag. Vi har föreslagit att Ei tillsammans med Energimyndigheten skulle ta fram en årlig rapport som jämför alternativen på värmemarknaden. Det skulle hjälpa kunder att fatta informerade beslut.
- Förslaget till en ny fjärrvärmeavgift för att bekosta ökad tillsyn av Energimarknadsinspektionen skulle i slutänden behöva bäras av fjärrvärmekunderna. Vi anser att en fortsatt anslagsfinansiering av Energimarknadsinspektionens tillsyn är motiverad för att minska både tillkommande administration och ökade kostnader för fjärrvärmekunderna för avgiften.
Vad händer framöver?
Energiföretagen kommer att analysera Ei:s förslag vidare och fortsätta dialogen med myndigheter och politiker. Branschen ser gärna att åtgärder som främjar fjärr- och kraftvärmen, exempelvis temporärt sänkt energiskatt på el för elpannor och värmepumpar, tas vidare skyndsamt. Det är avgörande för att skapa bättre förutsättningar för flexibel elanvändning och för att påskynda utfasningen av fossila bränslen.
Energiföretagen står upp för ett starkt kundskydd och en väl fungerande värmemarknad, där transparens och information är centrala värden. Samtidigt är det viktigt att åtgärderna som föreslås verkligen stärker både kunderna och branschen.
Fjärrvärmen måste få betalt för den samhällsnytta som den bidrar med. Lönsamheten har varit mycket svag de senaste åren. Fjärrvärmeföretag är skyldiga att särredovisa sin ekonomi till Ei, och dessa siffror tillsammans med publika årsredovisningar visar tydligt att särskilt åren 2023–24 varit mycket utmanande. Branschen som helhet har visat nära nollresultat dessa år. Nu har biobränslemarknaderna dock äntligen stabiliserats så nu ser vi en ljusning.
Kontakta mig om du vill veta mer
Daniel Lundqvist
Ansvarig marknadsfrågor, fjärrvärme och fjärrkyla
Enhet: Energi & Politik
Telefon:
08-677 27 06
E-post: daniel.lundqvist@energiforetagen.se