Mer behöver göras för fossilfritt flyg och sjöfart

Publicerat av: Viktor Nordqvist ·

Energiföretagen tillsammans med en bred svensk koalition från hela e-bränslekedjan uppmanar regeringen att få Sverige med i Early Movers Alliance. Det är avgörande för att nå flygets fossilfria färdplan, klara sjöfartens utsläppsminskningar och för att nå EU:s 2050-klimatmål.

För flygets och sjöfartens klimatomställning är tillgången till fossilfria drivmedel avgörande. Nyligen presenterade EU-kommissionen en investeringsplan för hållbara transporter för att påskynda energiomställningen inom dessa sektorer. Planen slår fast att stora volymer behövs för att klara de bindande kraven i ReFuelEU Aviation (en del av fit for 55) och pekar ut dubbelsidiga auktioner som ett centralt verktyg för att få igång marknaden för elektrobränslen för flyg. Kommissionen avser därför att starta en Early Movers Alliance före årets slut, där medlemsstater som deltar tidigt får påverka hur systemet utformas.

— Ska Sverige ta ledningen i omställningen av flyg och sjöfart krävs att vi agerar nu. Vi har biogen koldioxid, vi har den fossilfria elen – men utan tydliga spelregler och stöd riskerar investeringarna att hamna utomlands, säger Åsa Pettersson, vd Energiföretagen.

Sverige har goda förutsättningar att bli en ledande producent av såväl bio- som elektrobränslen - med god tillgång till biogena råvaror, fossilfri el och biogen koldioxid, men utan stabila spelregler och finansiering riskerar investeringar att hamna någon annanstans när EU-marknaden tar form. En bred svensk koalition från hela e-bränslekedjan uppmanar därför regeringen i ett gemensamt brev att använda intäkter från utsläppshandeln för att minska prisklyftan mot fossilt bränsle och att ansluta sig till Early Movers Alliance, för att säkra ett effektivt europeiskt auktionssystem och snabb uppskalning av elektrobränsle.

— Elektrifieringen är en viktig del av omställningen men vi behöver både biobränslen och elektrobränslen för att klara omställningen. Med produktion i Sverige skapar vi inte bara klimatnytta utan också försörjningstrygghet, arbetstillfällen och konkurrenskraft, säger Åsa Pettersson, vd Energiföretagen.

Undertecknare av brevet till regeringen:
Lars Resare, Hållbarhetschef, Braathens Renavia: Eric Matsgård, vd, Energiföretagen: Åsa Pettersson, vd, European Energy: Peter Braun, Sverigechef, Fly Green Fund: David Hild, vd, Jämtkraft: Ylva Andersson, vd, Liquid Wind : Claes Fredriksson, vd, Nordic Leisure Travel Group: Anna Lennhammer, Head of Public Affairs, Norwegian: Charlotte Holmbergh, Country Director Corporate Affairs, Plagazi: Soran Shwan, vd, RES Norden: Matilda Afzelius, vd, SAS: Anna Wilsson, Head of Public and Regulatory Affairs, Skellefteå Kraft: Joachim Nordin, vd, STORM Heliworks: Stefan Larsson, vd, Sundsvall Energi: Linda Lejderud, vd, Transportföretagen: Jonas Hagelqvist, vd, Tärntank: Claes Möller, vd, Umeå Energi: Jan Ridfeldt, vd, Uniper Sverige: Johan Svenningsson, vd, Örnsköldsvik Transport och Logistik, inklusive Örnsköldsvik Hamn och Örnsköldsvik Airport: Magnus Wiberg, vd, Övik Energi: Roland Nordin, vd, 2030-sekretariatet: Mattias Goldmann, vd

 

Kontakta mig om du vill veta mer

Anna Wolf

Anna Wolf

Ansvarig vind- och solkraft
Enhet: Energi & Politik
Telefon: 08-677 25 57
E-post: anna.wolf@energiforetagen.se