”Schysst elhandel avslutas men schyssta elhandlare finns kvar”
Publicerat av: Eva Rydegran ·
Den 15 september är slutdatum för certifieringen Schysst elhandel. Certifieringen togs fram för att synliggöra aktörer som kvalitetssäkrar sina säljaktiviteter och den har omfattat ett antal kundlöften där branschen förbinder sig att gå längre än lagen kräver. Då vi går mot en alltmer komplex elmarknad, med snabba regelförändringar, nya aktörer, nya energitjänster och nya sätt att handla el, ser vi att Schysst elhandel har tappat i relevans och därför beslutades i våras om avveckling av certifieringen. Arbetet med kundförtroende och schyssta säljmetoder går däremot givetvis vidare.

Det har gått nästan tio år sedan certifieringen Schysst elhandel startade och landskapet på marknaden ser annorlunda ut idag. Vi går mot en alltmer komplex elmarknad med snabba regelförändringar, nya aktörer och energitjänster blandat med nya sätt att handla el såsom energidelning och ökat intresse för energigemenskaper. I det nya landskapet som skapats ser vi att Schysst elhandel har tappat i relevans och det har blivit allt svårare att ringa in vad en certifiering ska omfatta då marknaden för inköp av el nu även sträcker sig utanför elhandlare. Det var detta som ledde till beslutet att avveckla certifieringen och den 15 september är slutdatumet.
– Nu blickar vi framåt mot nya initiativ för att stärka schysst agerande på marknaden och motverka oseriösa beteenden vid försäljning av elavtal. Schysst elhandel avslutas men schyssta elhandlare finns kvar. Våra medlemmars affär bygger på kundrelationer och kundförtroendet är centralt i det arbetet, säger Marie Lindh ansvarig för slutkundsmarknad el på Energiföretagen.
– Framför allt vill vi skicka ett varmt tack till alla som varit med på resan och som certifierat sig som Schysst elhandlare. Både för deras engagemang för sina kunder och för att de varit med och spridit schysst beteende på marknaden, tillägger Marie Lindh.
Schysst elhandel var ett proaktivt initiativ från branschen för att ge kunden ett verktyg för att känna sig trygg i sitt elinköp. Syftet var att lyfta fram elhandlare som utmärkte sig i sin kundkontakt genom att följa lagen och gå ett steg längre; bland annat genom att binda sig till att följa 18 kundlöften. På så vis ville man uppnå ett ökat förtroende för energibranschen och på sikt en minskning av oseriösa aktörer på marknaden.
Certifieringen har varit framgångsrik - den har höjt ribban hos elhandlare i deras arbete med sina försäljningsaktiviteter och öppnat för att kunder ska värdera andra parametrar än till exempel prisjämförelsesajter. Schysst elhandel har också varit värdefull i dialogen med myndigheter och beslutsfattare kring frågor om marknadens utveckling och kundrelationer. Initiativet har varit uppskattat bland såväl kunder som myndigheter.
Kontakta mig om du vill veta mer

Marie Lindh
Ansvarig slutkundsmarknad el
Enhet: Energi & Politik
Telefon:
08 - 677 25 08
E-post: marie.lindh@energiforetagen.se