Rubrik och ingress till innehållet på sidan

Hög tid att certifiera sig som Schysst elhandlare

Publicerat av: Eva Rydegran ·

Huvudinnehåll

Certifieringen Schysst elhandel har börjat synas allt mer. Bland annat tog SVT:s konsumentmagasin Plus nyligen upp problem med elhandlare som missbrukat fullmaktshantering och talade då om Schysst elhandel som ett sätt för elkunder att försäkra sig om att elhandlaren kör med schyssta säljmetoder. Prisjämförelsesajten Elskling skriver också om certifieringen.

Media är ofta ute och varnar kunder för elhandelsföretagens fula säljmetoder. Det missgynnar tyvärr hela branschen och leder till ett lågt kundförtroende.

– Vi vill vända den trenden genom vår certifiering som uppmärksammar de aktörer som är seriösa och erbjuder trygga elinköp. Schysst elhandel är ett bra sätt för kunderna att leta efter elhandlare de verkligen kan lita på.  Vi märker också att vi får positiv respons på att branschen tar de här problemen på allvar så nu är det verkligen hög tid för alla att komma igång med sina certifieringsprocesser.

I programmet Plus granskades elhandelsföretag som använder sig av gamla fullmakter. På frågan om vad elbranschen kan göra åt problemet nämns att ansluta sig till Energiföretagens certifiering Schysst elhandel som en åtgärd. Det tas i anslutning till detta även upp att konsumenter kan hålla utkik efter Schysst elhandel vid exempelvis byte av elleverantör, något de bland annat kan göra genom att spana efter loggan på prisjämförelsesajten Elskling.

Oseriösa aktörer är inte bara ett svenskt problem. Det har även börjat uppmärksammas i Norge –bland annat av Energi Norge.

– Nu ser vi att problemen med oseriösa aktörer som agerar med oschyssta affärsmetoder och vilseledande marknadsföring inte är ett isolerat svenskt problem, utan att det även sprider sig i Norge. Det har gjort att man från norskt håll har börjat snegla på vårt svenska certifikatsystem ”Schysst elhandel”.

15 företag är nu certifierade som Schyssta elhandlare och DNVGL som sköter certifieringen har fler revisorer än tidigare för att processen ska bli så smidig som möjligt.

Från Energiföretagens sida vill vi verkligen uppmana alla elhandlare att sätta fart och anmäla sig till DNVGL för att påbörja revision. Här kan du läsa mer om hur certifieringen går till och se en film där DNVGL:s kontaktperson Dan Grönstedt berättar om processen.

Se programmet Plus i SvtPlay.
(Klippet om fullmaktshantering börjar cirka 14 minuter och 35 sekunder in i programmet och Schysst elhandel nämns cirka 25 minuter och 15 sekunder in i programmet.)

Här intervjuar vi två Schyssta elhandlare, Karlstad Energi och Mälarenergi, på Kundservicedagarna.

 

 

 

 

Kontakta mig om du vill veta mer

Catherine Lillo

Catherine Lillo

Ansvarig slutkundsmarknad el
Enhet: Energisystem
Telefon: 08-677 26 81
E-post: catherine.lillo@energiforetagen.se