Medlemmarnas inspel från ”Åsagatan” – så jobbar vi in dem i verksamheten
Publicerat av: Julia Hörnell ·
Under hösten 2021 och våren 2022 träffade Energiföretagen Sveriges vd Åsa Pettersson 126 medlemsföretag över hela Sverige. Mötena resulterade i många värdefulla inspel från våra medlemmar om Energiföretagens framtida arbete. Inspelen bekräftar bland annat vikten av fortsatt dialog och samverkan i en föränderlig värld och utgör en viktig del i planeringen av föreningens verksamhet framöver.

Under Energiföretagens vd Åsa Petterssons medlemsturné, som gick under namnet ”Åsagatan”, tog Energiföretagen emot hundratals inspel från våra medlemmar. Inspelen har nu bearbetats internt inom föreningen för att undersöka medlemmarnas önskemål om framtida fokusområden samt eventuella behov av information och stöd. Utifrån bearbetningen har vi kunnat identifiera vad föreningen fortsatt behöver fokusera på, vad vi kan jobba mer eller mindre med samt vad som är viktigt i våra fortsatta samtal och kommunikation med såväl medlemmar som myndigheter och politiker. Resultatet kommer inkluderas i vår omvärldsanalys, strategiska vägval och verksamhetsplanering.
Några av alla de områden våra medlemmar har lyft i samtalen är:
- Fjärr- och kraftvärmens roll som möjliggörare för omställningen
Fjärr- och kraftvärmen är en viktig del i Sveriges energisystem och föreningen har under många år lyft fjärr- och kraftvärmens nyttor och konkurrenskraft samt vikten av att röja hinder för dess utveckling. Vårt idoga arbete har bland annat resulterat i ett uppdrag i regeringens elektrifieringsstrategi till Energimyndigheten som går ut på att utveckla en strategi för fjärr- och kraftvärme. Nu finns möjlighet att påverka i rätt riktning! - En uppdaterad marknadsmodell med incitament för systemnytta
Elmarknaden behöver utvecklas för att möta morgondagens behov och då krävs det att dagens elmarknadsmodell ses över. Vi ser behov av att säkerhetsställa rätt stödtjänster och avhjälpande åtgärder för både driftsäkerhet och upprätthållande av överföringsförmåga. Dessutom behöver incitament skapas och hinder röjas för att snabbt kunna bygga ny elproduktion i stor skala med rätt egenskaper och på rätt plats. Utgångspunkten måste vara långsiktiga, förutsägbara spelregler och konkurrens på lika villkor. Detta är vårt budskap i löpande dialog med myndigheter och Svenska kraftnät samt påtryckningar via debattartiklar. Branschen vill vara med och skapa en välfungerande framtida marknadsmodell! - Vikten av tillgång på rätt kompetens
En av branschens stora utmaningar är kompetensförsörjningsfrågan. Det krävs fler och nya typer av kompetenser i energibranschen för att klara omställningen. Energiföretagen har under våren utformat en tidslinje för kompetensförsörjning inom arbetet med Färdplan Energi för att peka på behoven i branschen och vilka åtgärder som krävs för att täcka dem. Åtgärderna innehåller att antal uppmaningar till regering, myndigheter och branschaktörer och syftar till att säkerställa nödvändig kompetensförsörjning för att nå ett samhälle med nettonollutsläpp senast 2045. Här krävs gemensamma insatser för att uppnå målet!
Det är centralt för oss på Energiföretagen att även fortsättningsvis hålla medlemsdialogen levande för att gemensamt kunna rusta oss för omställningen och framtidens utmaningar.
Tack till alla medlemmar som medverkat på ”Åsagatan” och som kommit med inspel till föreningens arbete!
Kontakta mig om du vill veta mer

Anders Karmehed
Regionchef Syd
Enhet: Medlemsrelationer & juridik
Telefon:
044-12 13 18
E-post: anders.karmehed@energiforetagen.se

Catherine Lillo
Regionchef Mitt
Enhet: Medlemsrelationer & juridik
Telefon:
08-677 26 81
E-post: catherine.lillo@energiforetagen.se

Efwa Ronquist
Regionchef Väst
Enhet: Medlemsrelationer & juridik
Telefon:
070-164 44 41
E-post: efwa.ronquist@energiforetagen.se

Mats Andersson
Regionchef Nord
Enhet: Medlemsrelationer & juridik
Telefon:
0910-76 14 80
E-post: mats.andersson@energiforetagen.se