Kalle Anka-effekt för elanvändningen på julafton?

Publicerat av: Anna Lejestrand ·

Statistik över elanvändningen på julafton visar en ökad elanvändning fram till klockan 15, då Kalle Anka visas på svensk TV. Från klockan fyra syns en tydlig nedgång i elanvändning och kanske får vi anta att det är då den verkliga julefriden infinner sig?

Nästan tjugo års statistik över elanvändningen visar att någonting händer runt klockan 15 på julafton, som bryter den normala kurvan över elanvändningen vintertid. Normalt har en vinterkurva två tydliga ”pucklar” – en då vi går upp på morgonen och gör frukost, tänder lampor och duschar, och nästa när vi kommer hem på kvällen och lagar middag.

Men på julafton händer någonting. Då syns en tvär nedgång vid 16-tiden, alltså lite före normalkurvans ”puckel” som dessutom är rundare. Nedgången på julafton sker samtidigt som Bengt Feldreich ser stjärnan i det blå på TV, och kanske är det en följd av att en hel dags julförberedelser då är till ända.

Magnus Thorstensson är elmarknadsanalytiker hos Energiföretagen Sverige:

– Vid större fotbollsmatcher i Storbritanninen syns ett tydligt mönster i elanvändningen, där man i halvlek och efter slutsignalen sätter på tevattnet. Där uppstår liknande brott i normalkurvorna över elanvändningen. Vi har inget sådant kollektivt beteende i Sverige, det närmsta är kanske Kalle Anka på julafton.

Är du nyfiken på mer elstatistik?

Magnus Thorstensson

Ansvarig råkraftmarknad