Nu syns Schysst elhandel på Elskling.se

Publicerat av: Eva Rydegran ·

Elskling.se är landets mest använda jämförelsesajt för elhandel. Länge har de haft information om Schysst elhandel på sin sida men nu kan man även filtrera på de företag som har certifikatet Schysst elhandel. Det är mycket välkommet.

Fler och fler elhandelsföretag blir certifierade med Schysst elhandel. För närvarande är det 29 företag och tillsammans täcker de in över 50 procent av kunderna.

–När nu loggan så tydligt börjar synas på Elskling.se och man även kan söka på Schyssta elhandlare så är det definitivt ett steg i rätt riktning. Ju fler av kunderna som känner till certifieringen och känner igen loggan, desto fler som kan göra välavvägda val baserat på kvalitetssäkrade processer, säger Catherine Lillo, ansvarig slutkundsmarknad el.

För Elskling.se har det hela tiden känts självklart att informera om Schysst elhandel då man vill vara så relevant som möjligt för kunderna. Eftersom oseriösa affärsmetoder inom elhandeln har uppmärksammats alltmer på sistone blev det även självklart att ta steget till att anpassa sajten så att man nu kan sortera på de seriösa företag som är certifierade som Schyssta elhandlare.

För oss på elskling.se så är möjligheten för våra kunder att kunna filtrera på Schysst elhandel en självklarhet i takt med att flera bolag blir certifierade och uppnår de 18 kundlöftena (som borde vara en självklarhet för samtliga elhandelsbolag på den svenska privatmarknaden). Därför har vi nu lanserat ett första test på den möjligheten. Vår förhoppning är att detta ska öka kunskapen hos våra kunder om vad Schysst elhandel står för. Kanske kan det här även snabba på utvecklingen till att ännu fler certifierar sig, säger Fabian van Beirs på elskling.se.

Här kan du söka efter en Schysst elhandlare på Elskling.se.

Arbetet för att komma till rätta med oschyssta affärsmetoder

Givetvis måste problemet med de oseriösa handlarna, som är få men likväl ställer till stora problem, tacklas på fler sätt än genom att visa vilka som är certifierade enligt Schysst elhandel. Det arbetet pågår bland annat inom Energimarknadsinspektionen som i mars inledde ett projekt som vi skrev om, för att utreda frågan. Projektet har nu gått in i nästa fas där man ska ta fram åtgärdsförslag som sedan kommer att diskuteras med bransch- och kundorganisationer och berörda myndigheter. Det kan du läsa om på Ei.se.

Läs mer om Schysst elhandel

Marie Lindh