Kundservicedagarna

KONFERENS| Här är mötesplatsen för dig som arbetar med kundkontakter på energiföretag. Under två fullmatade dagar i Stockholm får du möjlighet att nätverka med likasinnade branschkollegor, inhämta ny kunskap och låta dig inspireras! 

kundservice, konferens kundservice

Kundservicedagarna 2024 – är du redo?

Under 1,5 dag ses energibranschens kundserviceexperter i centrala Stockholm. Här får du veta vad som rör sig i branschen nu, vilka trender som påverkar kundservice och hur ni kan vässa er ytterligare i företaget. Under konferensen finns även goda möjligheter till erfarenhetsutbyte och nätverkande med kollegor i branschen.

Datum: 14–15 november 2024
Plats: Downtown Camper by Scandic, Brunkebergstorg 9 

Hålltider dag ett: 
09.00-09.30 Registrering
09.30-17.00 Konferens 
18.00-22.00 Kvällsaktivitet

Hålltider dag två. 
08.30-12.00 Konferens 
12.00 Grab&go lunch


Ur Programmet

Dag 1|Kundservice – Workshop

Efter att ha varit med och byggt upp många framgångsrika kundservicefunktioner räknas Maria Christofi Johansson idag som en av de främsta experterna på kundservice och kundkommunikation i Sverige. Maria kommer att lyfta dagens och framtidens kundservice i en inspirerande blandning av föredrag, dialog och samarbete i mindre grupper.

Dag 1|Vad händer egentligen inom energibranschen?

Energiföretagens sakkunniga har koll på vad som händer inom både teknik, regelverk och lagstiftning, saker som i förlängningen påverkar också vardagen för dig som arbetar med kundservice. Hur förändras avtalsvillkoren, vad gäller inom elnät och hur utvecklas kundrelationerna inom fjärrvärmen? Detta är några saker du får svar på. Du kan också lyfta frågor du har brottats med, som kanske äntligen kan få ett svar.

Medverkar från Energiföretagen

Louise Marcelius, jurist
Marie Lindh, ansvarig för slutkundsfrågor, elmarknad
Daniel Lundqvist, ansvarig för marknadsfrågor, fjärrvärme

Dag 2|Kunddialog, javisst! Men hur?

"Att visa engagemang och skapa trygghet från start är helt avgörande."
Amanda Rosén,
kundservice, Riksbyggen, utsågs till Sveriges mest engagerade kundservicemedarbetare 2023. Hon lägger stort fokus på kunddialogen, där kundundersökningar är ett verktyg för förbättring. Kunddialogens struktur, i vilken ordning man svarar, är viktig, liksom hur man förklarar något för kunden, inte bara vad man ska svara

Dag 2|Det lokala företaget  som vill vara ständigt aktuellt  

På det kundägda, lokala energiföretaget Ale El är kundmötet i fokus. Värdeorden Nära, Tryggt och Enkelt ska genomsyra bemötandet. I en allt mer digital värld ska tekniken stödja mer slimmade processer utan att ta udden av det genuina mötet. Sarah Ander, marknadschef som ansvarar för kundservice, försäljning och marknad på Ale El, delar med sig av hur de arbetar och kompetensutvecklar sig för att möta kunden på bästa sätt, både inom företaget och tillsammans med andra.

Dag 2|Måste man älska varenda jävel? 

Charlotte Signahl är en av Sveriges mest anlitade föreläsare och har utbildat och föreläst om bland annat bemötande, motivation, härskartekniker och inkludering sedan slutet av 1990-talet.

Varför beter vi människor oss som vi gör? Hur vi kan möta andras beteende och kanske förändra vårt eget när det behövs? Utifrån vetskapen att vi alla innerst inne vill bli sedda, bekräftade och älskade. Med ett brinnande intresse för motivationsteori, ger Charlotte Signahl oss perspektiv på det vi gör och det vi säger.

Fler programpunkter är på gång!


Hotellinformation
Vi håller till på Downtown Camper by Scandic. Säkerställ din logi genom att boka så tidigt som möjligt. Du kan boka logi genom att följa denna länk: Downtown Camper, för att få rabatterat pris ange koden: BENE141124  

Kom och ta del av det här:

  1. Aktuellt inom kundservice
  2. Senaste om vad som händer från branschens experter
  3. Nätverka med kollegor i branschen

Några röster från förra årets konferens

”Programmet i stort var SUPER! Föreläsningarna överträffade verkligen mina förväntningar och var så inspirerande och ”i tiden”.

”Väldigt bra upplägg! Känner mig full av ny energi.”

”Hög nivå på föreläsarna och relevanta punkter!”

Konferensen för dig som jobbar i branschen och har kundkontakter.  

Förkunskap

Inga förkunskaper krävs.

Metodik och pedagogik

Föreläsningar, Workshops och erfarenhetsutbyten med branschkollegor.

Prisinformation

8 950 kronor per person exklusive moms för medlemmar i Energiföretagen Sverige.
11 187 kronor per person exklusive moms för icke medlemmar.

 

Mål och syfte

På konferensen får du som arbetar med kundtjänst kunskap och inspiration om aktuella och intressanta ämnen som rör din roll.

Målgrupp

Alla som har kundkontakter på energiföretag, som kundtjänstmedarbetare och kundtjänstchefer.

14 - 15 november 2024, StockholmLediga platser

Downtown Camper by Scandic

Downtown Camper by Scandic, Brunkebergstorg 9 Stockholm, 10327 Stockholm.

Här hittar du Energiföretagen Sverige - Swedenergy – AB:s (nedan Energiföretagen) allmänna villkor och integritetspolicy. Integritetspolicyn beskriver behandling av personuppgifter. Energiföretagen förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa villkor. 
 

Anmälan
Du är välkommen att anmäla dig via Energiföretagens hemsida. Din anmälan är bindande inom ramen för våra bokningsvillkor, men kan överlåtas till annan person inom samma företag. 


Vid beställning av webbkurs får du en bokningsbekräftelse med länk till kursen, efter att vi har mottagit din anmälan. Kursen finns tillgänglig i ett till tre år efter beställning, beroende av vilken webbkurs du beställt (se separata villkor). 
 
Bekräftelse/kallelse 
Du får en bokningsbekräftelse efter att Energiföretagen mottagit din anmälan. En kallelse med information sänds ut via e-post en till två veckor innan start.

Pris 
Samtliga priser är angivna exklusive moms. Energiföretagen förbehåller sig rätten att vid behov justera priserna.

Utbildning och konferens 
I avgiften inkluderas deltagande, dokumentation i fysisk eller digital form, lunch och för-/eftermiddagsfika (gäller ej digitala utbildningar/webbinarium). Vissa avvikelser kan förekomma. Kostnad tillkommer för eventuell resa och logi.

Lärarutbildningar 
För deltagande på Energiföretagens lärarutbildningar krävs att du uppfyller uppställda förkunskapskrav. Fullständigt deltagande leder inte per automatik till godkännande. Du behöver även bli godkänd på de olika kunskapstesterna samt av våra huvudlärare bedömas lämplig utifrån ett ambassadörsperspektiv och som företrädare för EBR/ESA. 

Att vara lärare inom Energiföretagens utbildningskoncept 
Vid godkännande kommer du få tillgång till Energiföretagens lärarmaterial och utbildningsspecifikation inom de utbildningskoncept som du blivit godkänd för. För att få bedriva utbildning med detta material behöver du även anlitas av en eller flera av Energiföretagen godkända utbildningsanordnare inom aktuellt utbildningskoncept. 


All utbildning inom Energiföretagens utbildningskoncept ska genomföras i enlighet med Energiföretagens vid var tid gällande utbildningsmaterial (lärarmaterial, utbildningsspecifikation och deltagarmaterial) för det utbildningskoncept som är aktuellt. Energiföretagen äger samtliga immateriella rättigheter till detta material. 


Utbildningsmaterialet får endast användas i utbildningssyfte inom ramen för det utbildningskoncept som det är avsett för. Det får inte, helt eller delvis, sammanblandas med annat material, kopieras eller spridas till utomstående. Utbildningsspecifikationen och lärarmaterialet är endast avsett för dig som lärare och får inte spridas till deltagare eller tredje man. 


Utbildningsmaterialet får inte heller ändras av annan än Energiföretagen. Viss målgruppsanpassning i syfte att underlätta lärandet är dock tillåten avseende den del av utbildningsmaterialet som avser lärarmaterial, med undantag för slutprov. Sådan målgruppsanpassning får endast avse mindre justeringar av bildernas antal eller ordningsföljd men inga som helst ändringar får ske avseende bildernas innehåll. Beträffande slutprov är ingen målgruppsanpassning tillåten varför inga som helst ändringar får ske. 


Som lärare har du skyldighet att inför varje utbildningstillfälle kontrollera att den aktuella utbildningsanordnaren har avtal med Energiföretagen avseende det utbildningskoncept som utbildningstillfället avser. Saknas sådant avtal får Energiföretagens utbildningsmaterial inte användas. 

För att bibehålla din behörighet som lärare krävs att du:

  • årligen genomför sammanlagt minst 5 utbildningstillfällen inom de olika utbildningskoncept som du är godkänd för. Samtliga utbildningstillfällen måste ha anordnats av en av Energiföretagen godkänd utbildningsanordnare. 
  • genomför årligt omcertifieringstest med godkänt resultat för de utbildningskoncept som du är godkänd för 
  • efterlever dessa villkor för lärare samt även i övrigt agerar professionellt, håller hög pedagogisk nivå och förmedlar korrekt och relevant information. 


Energiföretagen utför kontinuerligt kvalitetskontroller av godkända lärare. Efterlever du som lärare inte dessa villkor kan åtgärder från Energiföretagen vidtas i form av varningar och eller återkallelse av lärarcertifikat. Återkallelse av lärarcertifikat innebär att du som lärare inte får genomföra utbildningar inom de utbildningskoncept som återkallelsen avser samt att din behörighet till dessa lärarmaterial stängs. 


Läraren ansvarar för att underrätta Energiföretagen om förändringar gällande dennes kontaktuppgifter som e-post, postadress etc. Förändringar meddelas via wattityd@energiforetagen.se

Webbinarium  
I avgiften inkluderas deltagande och dokumentation i digital form. Deltagandet är personligt.  

Webbkurs
Avgiften avser tillgång till kursen, prov och intyg samt i förekommande fall tillgång till ESA Q under intygets giltighetstid.  

Ångerrätt för webbkurs
Ångerrätt gäller i 14 dagar från den dag du mottog bokningsbekräftelsen och gäller enbart utbildningar som ej påbörjats. 

Ombokning av webbkurs
Ombokning till annan person/deltagare får ske upp till 6 månader efter mottagande av bokningsbekräftelse och gäller enbart utbildningar som ej påbörjats. 

Betalningsvillkor
Betalning sker mot faktura med 30 dagar netto. Vid försenad betalning utgår en dröjsmålsränta (referensränta + 8%). 

Fakturering
Avgiften faktureras efter genomförd utbildning och konferens. Vid webbkurs faktureras avgiften i slutet av beställningsmånaden. 

Avbokning/ombokning av utbildning eller konferens 
Avbokning från en utbildning eller konferens kan endast ske via e-post till utbildning@energiforetagen.se 


Avbokning från en webbkurs får endast ske innan webbkursen påbörjas. 


Vid avbokning utbildning eller konferens: 

  • mer än 30 dagar före start debiteras ingen deltagaravgift.
  • vid senare avbokning debiteras 100% deltagaravgift. 


Du kan kostnadsfritt överlåta din plats till annan person inom samma företag fram till en vecka innan start. 


Har du via Energiföretagen erhållit en kod/länk där du bokar din logi, ansvarar du själv för eventuell avbokning av ditt hotellrum enligt de avbokningsvillkor som tillhandahålls av hotellet. Vi vill göra dig uppmärksam på att Energiföretagen ej står för eventuella avbokningsavgifter. 


Har du blivit sjuk och kan styrka detta med läkarintyg återbetalas hela utbildningsavgiften (gäller ej webbkurs). 

Hållbarhet 
Vi på Energiföretagen har valt att arbeta med konferensanläggningar som är måna om människa och planet, som aktivt arbetar för att driva sitt dagliga arbete så hållbart som möjligt. För att minska klimatpåverkan kopplad till denna konferens vill vi uppmuntra dig som deltagare att resa på ett hållbart sätt, till exempel med tåg eller samåkande i bil med andra deltagare.  

Matpreferenser 
Matpreferenser ska alltid föranmälas. De konferensanläggningar vi använder har olika villkor gällande matpreferenser men de flesta hänvisar till Livsmedelsverkets allergilista


Om anläggningen tar ut en extra avgift för den mat du önskat, kommer detta att vidarefaktureras till dig. Avgift tas även ut om du inte föranmält dina matpreferenser. 

Fotografering/filmning 
I syfte att dokumentera och kommunicera konferensen/utbildningen, förekommer det att vi fotograferar eller filmar eventet. Det innebär att deltagare kan förekomma på bilderna även om fokus är på arrangemanget i stort. 

Inställd utbildning/konferens
Energiföretagen förbehåller sig rätten att ställa in eller senarelägga utbildning och konferens i de fall deltagarantalet är för lågt samt om en lärare/föreläsare akut insjuknar och inte kan ersättas.  


Energiföretagen ansvarar inte för deltagares uppkomna kostnader som till exempel resor och logi vid inställande av utbildning/konferens samt tillämpar i övrigt köplagen. 

Force majeure
Om Energiföretagen förhindras att fullgöra sina åtaganden vad gäller utbildning, produkter och tjänster på grund av omständighet som Energiföretagen inte kunnat råda över, såsom krig, naturkatastrof, myndighetsbeslut, ändrad författning, strejk, blockad, lockout eller annat som står utanför vår kontroll ska detta utgöra befrielse från skadeståndsskyldighet och andra eventuella påföljder.  

Tekniska förutsättningar
Energiföretagen ansvarar inte för begränsningar i överföringshastighet vid nyttjandet av webbkurs, webbinarium samt övriga digitala evenemang som beror på deltagarens utrustning, programvara och/eller internetabonnemang. 

Nöjd kund-åtagande 
Energiföretagens ambition är att du som deltagare ska vara nöjd med innehållet och genomförandet av den utbildning/konferens som du deltagit i. Skulle du vara missnöjd eller har klagomål uppmanar vi dig att omgående (senast 14 dagar efter genomförd aktivitet) kontakta oss på utbildning@energiforetagen.se så att vi kan hantera ärendet. 

Personuppgifter
Personuppgiftsbehandling sker i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR). För att kunna hantera din bokning kommer du att behöva ge Energiföretagen ditt samtycke till behandling av dina personuppgifter i enlighet med Energiföretagens integritetspolicy.  

Kontakt
Om du önskar mer information eller har frågor, ta kontakt med projektkoordinator för respektive utbildning som du hittar på www.energiforetagen.se


Kontakt

Sita Sörman

Sita Sörman

Projektkoordinator
Enhet: Kompetens & utveckling
Telefon: 08-677 26 82
E-post: sita.sorman@energiforetagen.se

Anna Linderoth

Anna Linderoth

Projektledare
Enhet: Kompetens & utveckling
Telefon: 08-677 25 12
E-post: anna.linderoth@energiforetagen.se