Utbildning
Efter Omnibus – nästa steg samt rapporteringsramverket VSME
- 20 - 28 januari 2026, Digitalt
Ett slutgiltigt besked om CSRD:s framtida omfattning väntas innan årsskiftet 2025/26, men redan nu finns en ny, förenklad och förtydligad version av ESRS – framtagen för att göra hållbarhetsrapporteringen mindre betungande och samtidigt mer tillgänglig och proportionerlig.
Bokning
Ta del av våra bokningsvillkor.Den här utbildningen fokuserar på de två olika rapporteringsramverken som nu finns tillgängliga:
- det fullständiga ESRS-ramverket för företag som omfattas av lagkrav
- det förenklade, frivilliga ramverket VSME, riktat till små och medelstora företag
Du får en konkret genomgång av innehåll, struktur och skillnader mellan standarderna, samt praktiska råd för hur rapporteringsarbetet kan organiseras – oavsett vilken väg ni ska gå.
Du får också tillgång till mallar i word och excel som underlättar rapportering enligt VSME.
Omfattning
Två halvdagar i Teams, datumen:
Omgång 1: 20 januari 2026, kl. 08.30-12.00
Omgång 2: 28 januari 2026, kl. 08.30-12.00
Innehåll:
- presentation av den förenklade versionen av ESRS– innehåll, struktur och förändringar
- presentation av den frivilliga rapporteringsstandarden VSME – innehåll och struktur
- översikt av ESRS och VSME – syfte, tillämpning och skillnader
- när ska man använda vilken standard?
- så kan ni använda ESRS även om ni inte omfattas av CSRD
- tillgång till mallar i Word och Excel för rapportering enligt VSME
- hur ni lägger upp det interna hållbarhetsarbetet
Målgrupp
Alla som varit aktivt involverade i arbetet och förberedelserna för CSRD.
Utbildare
Malin Thorsén, Bright Planet AB
Malin Thorsén är hållbarhetskonsult och driver företaget Brightplanet AB där hon sedan 2016 har stöttat företag i att utveckla ett hållbarhetsarbete med stark koppling till affären.
Dokumentation
Du erhåller utbildningens presentationsmaterial i digital form samt
mallar i word och excel för rapportering enligt den förenklade rapporteringsstandarden.
-
20 - 28 januari 2026, DigitaltLediga platser
Digitalt genomförande i Teams
Digitalt genomförande i Teams, , . Du behöver en dator med webbkamera, ett headset med mikrofon samt stabil internetuppkoppling. Vi kommer att skicka ut en länk till de anmälda deltagarna cirka en timme innan start.
Observera att din anmälan till webbinariet är personlig. Varje deltagare måste ha en egen dator med kamera.
-
Här hittar du Energiföretagen Sverige - Swedenergy – AB:s (nedan Energiföretagen) allmänna villkor och integritetspolicy. Integritetspolicyn beskriver behandling av personuppgifter. Energiföretagen förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa villkor.
Anmälan
Du är välkommen att anmäla dig via Energiföretagens hemsida. Din anmälan är personlig och bindande inom ramen för våra bokningsvillkor.
Beställaren är ansvarig för att samtliga faktureringsuppgifter och referens, är korrekta vid bokningstillfället. Betalning ska ske enligt överenskommelse. Om felaktiga eller ofullständiga uppgifter lämnas, vilket förhindrar korrekt fakturahantering och leder till försenad betalning, kan ytterligare kostnader tillkomma.
Bekräftelse/kallelse
Du får en bokningsbekräftelse efter att Energiföretagen mottagit din anmälan. En kallelse med information sänds ut via e-post en till två veckor innan start.
Pris
Samtliga priser är angivna exklusive moms. Energiföretagen förbehåller sig rätten att vid behov justera priserna. I avgiften inkluderas deltagande, dokumentation i fysisk eller digital form och måltider inom ramen för utbildningen (gäller ej digitala utbildningar/webbinarium). Vissa avvikelser kan förekomma. Kostnad tillkommer för eventuell resa och logi.
Avbokning av utbildning
• mer än 30 dagar före start debiteras ingen avgift.
• vid senare avbokning debiteras 100% avgift.
Har du via Energiföretagen erhållit en kod/länk/e-post där du bokar din logi, ansvarar du själv för eventuell avbokning av ditt hotellrum enligt de avbokningsvillkor som tillhandahålls av hotellet. Vi vill göra dig uppmärksam på att Energiföretagen ej står för eventuella avbokningsavgifter.Sjukdom behöver styrkas med läkarintyg för att få avboka kostnadsfritt.
Avbokning kan endast ske via e-post till utbildning@energiforetagen.se.
Ombokning
Ombokning till annan person inom samma företag får ske fram till två veckor innan genomförande.
Kostpreferenser
Kostpreferenser ska alltid föranmälas. Konferensanläggningar har olika villkor gällande kostpreferenser men de flesta hänvisar till Livsmedelsverkets allergilista. Om anläggningen tar ut en extra avgift för den mat du önskat, kommer detta att vidarefaktureras till dig. Avgift tas även ut om du inte föranmält dina kostpreferenser.
Betalningsvillkor
Betalning sker mot faktura med 30 dagar netto. Vid försenad betalning utgår en dröjsmålsränta (referensränta + 8%).
Fakturering
Avgiften faktureras efter genomförd utbildning om inte annat avtalats.
Inställd utbildning
Energiföretagen förbehåller sig rätten att ställa in eller senarelägga en utbildning i de fall deltagarantalet är för lågt samt om en lärare/föreläsare akut insjuknar och inte kan ersättas. Energiföretagen ansvarar inte för deltagares uppkomna kostnader som till exempel resor och logi vid inställande av utbildning samt tillämpar i övrigt köplagen.
Force majeure
Om Energiföretagen förhindras att fullgöra sina åtaganden vad gäller utbildning, produkter och tjänster på grund av omständighet som Energiföretagen inte kunnat råda över, såsom krig, naturkatastrof, myndighetsbeslut, ändrad författning, strejk, blockad, lockout eller annat som står utanför vår kontroll ska detta utgöra befrielse från skadeståndsskyldighet och andra eventuella påföljder.
Tekniska förutsättningar
Energiföretagen ansvarar inte för begränsningar i överföringshastighet vid deltagande på ett webbinarium eller en digital utbildning som beror på deltagarens utrustning, programvara och/eller internetabonnemang. Energiföretagen uppfyller MSB:s rekommendationer gällande användandet av Zoom.
Fotografering/filmning
I syfte att dokumentera och kommunicera utbildningen, förekommer det att vi fotograferar eller filmar. Det innebär att deltagare kan förekomma på bilderna även om fokus är på arrangemanget i stort.
Nöjd kund-åtagande
Energiföretagens ambition är att du som deltagare ska vara nöjd med innehållet och genomförandet av den utbildning som du deltagit på. Skulle du vara missnöjd eller har klagomål uppmanar vi dig att omgående (senast 14 dagar efter genomförd aktivitet) kontakta oss på utbildning@energiforetagen.se så att vi kan hantera ärendet.
Personuppgifter
Personuppgiftsbehandling sker i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR). För att kunna hantera din bokning kommer du att behöva ge Energiföretagen ditt samtycke till behandling av dina personuppgifter i enlighet med Energiföretagens integritetspolicy.
Kontakt
Om du önskar mer information eller har frågor, ta kontakt med ansvariga för respektive utbildning som du hittar på www.energiforetagen.se eller via utbildning@energiforetagen.se.
Kontakter
Maria Nyström
Projektkoordinator
Enhet: Kompetens & utveckling
Telefon:
08-677 26 31
E-post: maria.nystrom@energiforetagen.se
Anna Treschow
Projektledare
Enhet: Kompetens & utveckling
Telefon:
08 677 25 58
E-post: anna.treschow@energiforetagen.se