Varför gör människor som de gör - inte som du vill?

Publicerat av: Annika Johannesson ·

Stefan Mellsjö är beteendedesigner och har arbetat under flera år med att utveckla verktyg som kan användas inom kompetensförsörjningsområdet.

Stefan Mellsjö menar att vi med hjälp av beteendedesign kan förstå varför människor gör som de gör. Med den kunskapen kan vi sedan skapa förutsättningar för att de ska göra som vi vill. Vad är det då som gör att vissa lär sig språk på tre månader, medan andra behöver många år?

– Utmaningen ligger inte i att lära sig yrkesspråket. Det omfattar oftast mindre än 200 ord och de flesta kan lära sig tio ord per dag. Utmaningen är istället arbetsplatsspråket, det som rör anställningen och arbetsplatsen. Hur säger du till exempel att pappret har fastnat i skrivaren, eller hänger med på samtalet vid fikapausen? Där flyter samtalet snabbt och kan omfatta många olika områden, allt från att odla amaryllis, till att mecka amerikanare, konstaterar Stefan Mellsjö.

Vuxna har generellt lättare än barn att lära sig ett andraspråk. Ju fler språk du talar, desto lättare är det att lära ett till. Och, kanske självklart, tidigare studievana underlättar. Stefan Mellsjö delar med sig av tips som är lika användbara för den som ska lära sig ett språk som för den som vill förstå hur man kan underlätta för den som håller på att lära sig:

Välj en träningsmetod. Den måste vara jobbig för att vara effektiv men också så rolig som möjligt. Det är därför bra att börja med att prata om det du tycker om, där är drivkraften starkare.

Lär dig saker i rätt ordning. Börja med att prata och prata och prata. Sedan kan du läsa och prata ännu mer. Därefter kan man ge sig på att skriva och fundera över grammatik. Så gör barn, men vuxna vill gärna krångla till det och börja med det svåraste.  Det beror på att vi är rädda för att göra fel, eller snarare för konsekvenserna av att vi gör fel.

Kalibrera svårighetsgraden. Den optimala nivån är när relationen mellan att klara och att misslyckas ligger nånstans kring 65-75/35-25 % när det handlar om att lära sig att nicka en boll i mål eller att pricka en basketkorg. Vad som är den optimala nivån för språkinlärning är inte fastställt. Men är det för lätt lär man sig inte tillräckligt, är det för svårt blir det inte roligt. Men finns det en kultur som tillåter misslyckande kommer medarbetare träna svårare och därigenom lära sig mer. Här handlar det om styrning av vilken kultur som ska råda.

Tillåtande kultur. Omge dig med personer som vill att du ska lyckas och stöttar mot målet. På arbetsplatsen är detta en styrningsfråga. Vilken kultur ska vi ha; uppmuntras eller dissas den som misslyckas?

Upprepa. Att lära språk tar tid. Hur mycket tid det kräver beror på vilken nivå vi förväntar oss.

– Grunden för att lyckas är att du är motiverad, för utan motivation lägger du inte tillräckligt med tid. Det betyder att jag måste se en mening, att jag har något att tjäna på att lägga tiden. Jämför det med att du kommer som nyanställd, då är motivationen att lära sig hur allt fungerar på det nya jobbet som störst.

– Vill du bli duktig på något måste du träna. Det är som att åka Vasaloppet, tränar du mycket går det bra.

Se hela föredraget:

Presentation (pdf)

 

Kontakta mig om du vill veta mer

Elin Fellers

Elin Fellers

Projektkoordinator välutbildade nyanlända
Enhet: Politik och kommunikation
Telefon: 08-677 26 93
Mobil: 0701-64 44 47
E-post: elin.fellers@energiforetagen.se