Axplock nr 2 frågor från EDIEL konferensen.

Här finner ni en del frågor från EDIEL konferensen som vi tog med oss att besvara på.

 

 

Vart finns föreskriften om att elnätsföretagen ska visa mätvärden i aktuell tid på hemsidan?
Svar: Föreskriften "Energimarknadsinspektionens föreskrifter och allmänna råd om mätning, beräkning och rapportering av överförd el" finns publicerad på EI:s hemsida. 
Se kapitel 7, 4 § och i allmänna råd 7§   

Innebär aktuell tid för mätvärden aktuell tid för där kunden befinner sig eller för där nätbolaget är lokaliserat? T.ex om kunden är på semester på Hawaii och vill titta på sin förbrukning hemma på villan i Göteborg.  
Svar: Aktuell tid = Centraleuropeisk tid med övergång till sommartid.  Aktuell tid definierad i Energimarknadsinspektionens föreskrifter och allmänna råd om mätning, beräkning och rapportering av överförd el" finns publicerad på EI:s hem. 

 Är det servissäkring eller mätarsäkring (huvudsäkring) som anses vara den dimensionerande faktorn för mottagningsplikt?
Svar: Det är mätarsäkringen 
 
Gå igenom aktuell tid och normal tid.
Svar: Aktuell tid innebär den tidpunkt när avläsningen sker oavsett sommar/vintertid. 
Normaltid är alltid vintertid, UTC +1 

 I vilken rapportering ska mätarställningen skickas med? I Utilts?  
Svar: Från och med 1 november 2023 ska det rapporteras mätarställningar, med  
räkneverkskod 901, på alla dygnsavräknade anläggningar. Undantagna från detta är  
anläggningar med elmätare som använder ström- eller spänningstransformator, enligt  
mätföreskriften (EIFS 2023:1 7 kapitel 1§). Se även i UTILTS anvisningen, Ediel portalen. 

 Anläggningar med energilager behöver ej avtal med någon leverantör för energin som matas ut sades det. Betyder det att de inte heller ska avräknas (produktionsdelen)?
Svar: Alla anläggningar behöver ha ett elhandelsföretag för energin som tas ut eller matas in ochska avräkna. 

För dom som inte vet, varför blev det ingen hub i Sverige?
Svar: Lagstiftningen kom inte på plats så Svenska kraftnät kunde slutföra uppdraget. 

Är det fortfarande maj 2024 som gäller avseende den nya BSP rollen? Gäller detta i så fall för andra nordiska länder?
Svar: Införandet av rollen BSP i Sverige i maj 2024 är senarelagt. Däremot delas BA-avtalet upp i ett BRP-avtal och ett BSP-avtal i maj. För övriga nordiska länder är det andra datum som gäller för införande av BSP.  

Avtal som upphört ska ju slutfaktureras inom 6 veckor från slutdatum. Om mätvärden saknas så kan man skapa en uppskattad faktura. Frågan lyder: hur länge efter att uppskattad faktura skapats och skickats till kunden får elhandelsföretaget skicka korrigeringsfaktura till slutkund som är a) privatkund och b) företag Hur stor press får/bör sättas på nätbolaget då mätvärden saknas?  Svar: Det stämmer att enligt ellagen kap 9 § 13 så ska, vid byte av elleverantör, den frånträdande elleverantören se till att elanvändaren får en slutfaktura inom sex veckor från den dag då elleveransen upphörde. Kap 9 § 24 säger att en elleverantörs fakturering av elanvändare ska baseras på uppmätt faktisk förbrukning eller, vid avsaknad av mätvärden, på beräknade mängder. 
 
Vad gäller tidsaspekten så har Ei skärpt till lydelsen en del i föreskrifter och allmänna råd om mätning, beräkning och rapportering av överförd el (EIFS 2023:1). I 7 Kap 8 § Rapportering och korrigering av saknade och felaktiga mätvärden under ”Allmänna råd” står följande ”Vad som utgör skälig tid enligt första och andra styckena kan variera beroende på hur lång tid det tar att utreda det uppkomna fallet. I normalfallet bör det ske inom fjorton dagar om inte annat följer av 5 §. Om mätvärden för en månadsavräknad mätpunkt saknas enligt tredje stycket, bör nätföretaget vidta nödvändiga åtgärder för att kunna rapportera mätvärden senast vid nästkommande rapporteringstillfälle.” 
 
Det pågår en revidering av de allmänna avtalsvillkoren och en ny reviderad version kommer under 2024.