Dialog och transparens håller Gällivare Energi på tå i Coronatider

Publicerat av: Kalle Lindholm ·

Theresa Savonen är vd för Gällivare Energi som säljer fjärrvärme i närområdet. Även om inget hänt ännu så håller sig företaget redo mot Coronasmittan genom kontinuerlig dialog på flera sätt och genom kommunens hållning i frågan. Där är det transparens som gäller.

Gällivare Energi säljer årligen cirka 160 GWh värme till 1 900 kunder. Driftsäsongen är lång, nästan hela året. Företaget har 23 anställda, varav hälften i kontorsmiljö och hälften i driften. Vi har ställt frågor till vd Theresa Savonen om hur Coronasmittan har påverkat verksamheten och hur företaget upprätthåller kontinuiteten i planeringen.

– Vi är mest aktsamma om driften. Där har vi stängt kontrollrummet, även internt för vår egen personal som inte jobbar där. Vi har också glesat ut på kontoret för dem som inte kan jobba hemifrån, säger Theresa Savonen.

Det har inte hänt någonting ännu, man kan ha hört om någon bekant som blivit smittad av Coronavirus, berättar hon. Hur håller då Gällivare Energi sig på tå i denna aktuella fråga?

Deltar i tre fora

Företaget är med i tre fora med anledning av Coronan:

  • Eftersom kommunen gått upp i stabsläge har en krisorganisation med förvaltningschefer startat, där även de kommunala bolagen deltar. De stämmer numera av läget två gånger i veckan.
  • En samverkansgrupp bredare över samhället med bland annat säkerhetschefen från kommunen och näringslivet (inklusive handel, affärer och hotell) som i dagsläget avstämmer en gång i veckan.
  • Branschföreningens träffar Energiföretagen Sverige) i region nord, där ett möte i veckan hålls.

– I början gick vi ut hårt men sedan hände inte så mycket. I branschföreningens träffar blir mötet kort om det inte är någonting nytt exempelvis. Det är ändå bra att veta vad som sker i branschen och även få berätta från vår hemmaplan. Mötena i alla fora är digitala så de blir väldigt effektiva, säger Theresa Savonen.

Uthålligheten – dialog och transparens

Idag har företaget ingen sjuk, men har haft några mindre förkylningar då folk hållit sig hemma. Ingen i branschsamverkan har heller påverkats. När det inte händer så mycket mer så påverkas uthålligheten i hela frågan.

Gällivare Energi har diskuterat hur uthålligheten kan hållas vid liv. Där får företaget hjälp av Gällivare kommuns strategi att vara väldigt transparenta. Antalet smittade och dödsfall uppdateras dagligen och kommunen välkomnar till dialog. Detta gör att frågan hålls vid liv och inte faller.

– Idag hörde jag om någon som hamnat på intensivvården till exempel. Vi påminns på så vis hela tiden och hamnar på tårna. Det är nytt också att jobba på distans, vilket funkar olika för olika människor, men det innebär att vi har avstämningar varje dag. Uthålligheten gynnas av dialog och transparens.

Lyfter alla riskgrupper

Att låna driftspersonal mellan anläggningar har också tagits upp inom branschgruppen. Det är dock svårt eftersom pannorna är så olika att köra. Ett alternativ är att ta in pensionärer men frågan är hur attraktivt det är eftersom de kan vara i riskgruppen. När det gäller just riskgrupper vill Theresa Savonen göra ett tillägg:

– Vi känner som hela samhället i övrigt. Om det kommer närmare oss så hamnar vi på tårna. Här har vi hjälp av transparensen i kommunen, inklusive länstidningarna och lokaltidningarna, som också lyfter andra riskgrupper som inte syns. Det gäller till exempel unga med underliggande sjukdomar – de som ”inte får få”. Det är sådant som gör oss ytterligare uppmärksamma.

 

Kontakta mig om du vill veta mer

Kalle Lindholm

Kalle Lindholm

Kommunikatör
Enhet: Kommunikation
Telefon: 08-677 26 55
E-post: kalle.lindholm@energiforetagen.se