Energiföretagens ståndpunkt

Publicerat av: Marie Lindh ·

Planerna om en framtida elhandlarcentrisk slutkundsmarknad är en av de mest genomgripande förändringar för branschen sedan avregleringen av elmarknaden. Förändringen av marknadsmodell innebär att hela värdekedjan påverkas och för att uppnå bästa möjliga kundnytta ser vi ett stort behov av att säkerställa ett smidigt införande. Detta anser Energiföretagen Sverige möjliggörs genom att en informationshanteringsmodell finns på plats innan genomförandet av den elhandlarcentriska marknadsmodellen påbörjas.

Kundnyttan måsta vara tydlig och i fokus

För att kunderna ska få det mervärde som eftersträvas krävs ett så samhällsekonomiskt rationellt införande som möjligt av en elhandlarcentrisk marknadsmodell för slutkunder. En del i detta är att investeringarna ska vara rationella, rimliga och hamna där de gör mest nytta.

Se till helheten i utvecklingen av slutkundsmarknaden

Det är av vikt att åtgärder som påverkar elmarknadens funktion koordineras så att ett helhetsperspektiv uppnås. Det finns bland annat starka kopplingar till andra förestående förändringar som implementering av nätkoder, efterfrågeflexibilitet och nordisk balansavräkning. Energiföretagen Sverige anser att det krävs en helhetssyn och övergripande målbild för att säkerställa att olika utredningars förslag resulterar i lagstiftning som fungerar i praktiken, är kundvänlig och kostnadseffektiv.

En central informationshanteringsmodell är en viktig komponent i en elhandlarcentrisk marknadsmodell

För att uppnå bästa möjliga kundnytta ser Energiföretagen ett starkt behov av att säkerställa ett smidigt införande. Detta anser vi möjliggörs genom att en informationshanteringsmodell finns på plats innan genomförandet av den elhandlarcentriska marknadsmodellen påbörjas.

På samma sätt som det är viktigt att ta fram den långsiktiga visionen och en tidplan för initiativet att förändra slutkundsmarknaden, är det viktigt att ta fram en specifik målbild och en tidplan för en informationshantering som stödjer detta initiativ.

Energiföretagen menar att utveckling av en framtida informationshantering och nya krav på systemlösningar måste baseras på väl definierade processer med tydliga roller och tydlig ansvarsfördelning. Informationshanteringsmodellen är ett verktyg för att distribuera information och detta kan göras på många sätt. Det är först när processer, roller och ansvar samt regelverk som stödjer den övergripande målbilden är på plats som man kan besluta om en detaljerad kravspecifikation av hur ett system ska fungera.

 

Kontakta mig om du vill veta mer

Marie Lindh

Marie Lindh

Ansvarig slutkundsmarknad el
Enhet: Energisystem
Telefon: 08 - 677 25 08
E-post: marie.lindh@energiforetagen.se