Energiföretagen föreslår regelverk för effektiv handel med negativa utsläpp

Med negativa utsläpp menas att utsläppen är mindre än noll, det vill säga att halten av växthusgaser i atmosfären sänks. Negativa utsläpp är nödvändigt för att Sverige ska nå klimatmålen 2045. Ett robust regelverk behövs för att uppnå den snabbaste och mest kostnadseffektiva etableringen av bio-CCS-projekt.

- Detta är en oerhört komplex fråga som vi har tagit ett helhetsgrepp om. Vi har landat i en modell som möjliggör största möjliga mängd negativa utsläpp till gagn för klimatet. Energiföretagens medlemmar har stor potential till att bidra med negativa utsläpp och därigenom medverka till att Sverige når klimatmålen, säger Per Holm ansvarig klimatpolitik på Energiföretagen.

I praktiken behöver regelverket möjliggöra att en effektiv handel med negativa utsläpp ska kunna genomföras mellan å ena sidan företag och å andra sidan även mellan nationer samt att samfinansiering mellan staten och enskilda aktörer av faktiska bio-CCS-projekt möjliggörs. Bio-CCS måste kunna bli lönsamt genom intäkter från marknaden för att stora negativa utsläpp ska realiseras.

- Förslagen i positionen är av stor vikt också för utformningen av de omvända auktionerna för negativa utsläpp. Genom vår modell kommer vi att kunna få mer negativa utsläpp för pengarna, säger Per Holm.

Sammanfattning av positionen

• Negativa utsläpp behövs för att EU ska nå målet om klimatneutralitet till 2050. Detta eftersom det kommer finnas utsläpp av växthusgaser som är svåra, omöjliga och/eller väldigt dyra att undvika. För att uppnå nettonollutsläpp som behöver dessa kvarstående utsläpp kompenseras med motsvarande mängd negativa utsläpp.
  • Ett robust och accepterat ramverk för klimatbokföring, målavräkning och registerhållning av negativa utsläpp behöver tillskapas. Detta för att uppnå den snabbaste och mest kostnadseffektiva etableringen av bio-CCS-projekt.
  • En ny egen sektor bör tillskapas i EU:s klimatregelverk för tekniska permanenta negativa utsläpp såsom infångning och lagring av biogen koldioxid (BECCS eller bio-CCS) samt koldioxid direkt från luften (DACCS).
  • Sektorn bör få en egen målbana som är betydligt högre än den av EU-kommissionen föreslagna ambitionen om 5 Mton till 2030.
  • Negativa utsläpp ska inte användas för att kompensera för utsläpp som enligt antagna nationella målformuleringar och klimatlag ska ha minskats/eliminerats.
  • Två olika certifikat för det negativa utsläppet bör skapas. Ett tillfaller det företag som har finansiell rådighet över värdekedjan. Det andra tillfaller staten i vilket ägaren av det första certifikatet är verksamt.
  • De två olika certifikaten hålls strikt åtskilda, det ena i företagsvärlden och det andra i den mellanstatliga världen. På så vis undviks dubbelräkning.
  • Handel med certifikat kan ske mellan länder och mellan företag men inte mellan land och företag.

Läs positionen i sin helhet här.

Per Holm

Ansvarig klimatpolitik